شرایط نگهداری از گل فیکوس در آپارتمان

شرایط نگهداری از گل فیکوس در آپارتمان

فیکوس ها گیاهانی کم توقع هستند و به دلیل سازگاریشان با دمای درون خانه می توان از آن ها به راحتی در گلدان ها یا باغچه های آپارتمانی نگهداری کرد. زیبایی آن ها نیز باعث شده در محیط های اداری و شرکت ها طرفداران زیادی داشته باشد. اما در هر صورت صبوری آن ها دلیل بر این نمی شود که به نیازهایشان توجه نکنید. چرا که نادیده گرفتنشان باعث بیماری های مختلف آن ها به ویژه ریزش برگ هایشان می شود. در ادامه سعی می کنیم شما را با شرایط و طریقه نگهداری از گل فیکوس لیراتا آفریقایی، الاستیکا و سایر گونه های آن آشنا کنیم.

نحوه صحیح آبیاری

به طور کلی این گیاه از تعادل در آبیاری بسیار خوشش می آید. بنابراین در طرز و نحوه نگهداری از گیاه فیکوس بنجامین ابلق و الاستیکا و سایر گونه ها باید به فکر حفظ تعادل باشید. این یعنی اینکه نه خاک گلدان را غرق آب کنید و نه بگذارید که خاک خشک شود و در آبیاری تعلل کنید. از آنجایی که روزهای گرم تابستان و سرد تابستان باعث می شود میزان آبیاری متفاوت باشد از راه چک کردن خاک پیش بروید. با دستتان سطح خاک را لمس کنید. اگر مرطوب نبود به این معنی است که باید به گلدان آب بدهید.

شرایط نگهداری از گل فیکوس در آپارتمان

 

دمای مناسب برای نگهداری از فیکوس

همانطور که می دانید در مناطق استوایی به ندرت هوا سرد می شود. به همین دلیل نیز گیاهانی که خواستگاه استوایی دارند به هوای گرم بیشتر از هوای سرد تمایل دارند. به همین دلیل سعی کنید دمای اتاق را برای نگهداری از گیاه فیکوس، 13 تا 30 درجه سانتی گراد نگه دارید. دمای بالاتر و پایین تر از این باعث به خط افتادن سلامت این گیاهان می شود. در نظر داشته باشید که تغییرات ناگهانی هوا نیز برای این گل بسیار ناخوشایند است و باعث ریزش برگ ها می شود.

 

میزان نیاز به نور آفتاب

این گیاه به نور کافی برای رشد نیاز دارد. به طوری که قرار دادن گلدان در طولانی مدت به دور از نور خورشید باعث از بین رفتن آن می شود. بنابراین آن را از سایه دور کنید و زیر نور غیر مستقیم خورشید و پشت پنجره قرار دهید. برای اینکه بدانید گلدان را در کجای خانه قرار دهید تا نور مورد نیاز به گیاه شما برسد باید بدانید شرایط و نحوه نگهداری و مراقبت از گل و گیاه فیکوس بلک، جنگلی، شرابی و آفریقایی در دریافت نور کمی متفاوت است. انواع ابلق و بنجامین برای سلامتی بیشتر به محیط پر نورتر نسبت به انواع دیگر احتیاج دارند. در غیر این صورت تغییر رنگ می دهند.

نور خورشید برای نگهداری از فیکوس

رطوبت مورد نیاز

مناطق استوایی هوایی مرطوب و بارانی دارند. به همین دلیل نیز باید به یاد سرزمین اصلی فیکوس شرایط را برای آن ها مساعد کنیم و محیط را مرطوب نگه داریم. اگر محیط ساختمان شما خشک نیست، فضا برای نگهداری از گل فیکوس مناسب است. اما اگر در روزهای گرم تابستان و بسیار سرد و خشک زمستان، خودتان احساس می کنید که هوا خشک است باید محیط را با استفاده از بخار آب مرطوب کنید. آب پاشی روی برگ ها نیز هفته ای یک الی دو بار توصیه می شود. اما قبل از این کار گیاه را از زیر نور آفتاب بردارید که لکه های سیاه روی آن ایجاد نشود.

 

نگهداری از فیکوس در خاک مناسب

به طور کلی باید بدانید گیاهانی که ریشه حساس دارند و آب کمی نیز می خواهند باید خاکی داشته باشند که به خوبی زهکشی شده باشد. به همین دلیل نیز برای فراهم کردن نحوه و طرز صحیح نگهداری و مراقبت از گل فیکوس لازم است خاکش را به خوبی زهکشی کنید تا آب اطراف ریشه جمع نشود. نوع خاک نیز علاوه بر اینکه باید سبک باشد، باید مغذی بوده تا باعث رشد بهتر گیاه شود. بهترین ترکیبی که می توان برای آن در نظر بگیرید خاک باغچه، خاک برگ و پیت ماس است.

نگهداری از فیکوس در خاک مناسب

کوددهی

نیاز زیاد این گیاه به مواد مغذی ایجاب می کند هنگام مراقبت از پتوس در آپارتمان، ازکودهای شمیایی برای تقویت آن استفاده کنید. بهترین کود نیز برای آن، کود کامل سه بیست است. برای یک گلدان با اندازه متوسط ماهی یکبار کوددهی کافیست. اما اگر گلدان شما کوچک باشد می توانید فواصل کوددهی را کمتر کنید. البته طرز نگهداری از گل فیکوس در زمستان ایجاب می کند کوددهی را در این فصل که گیاه به خواب زمستانی می رود بسیار کم کنید.

طریقه هرس کردن فیکوس

نگهداری از یک گلدان فیکوس ایجاب می کند آن را به درستی هرس کنید تا رشد بهتری داشته باشد. بهترین زمان برای هرس کردن این گیاه اواخر بهار و اوایل فصل تابستان است. بنابراین به هیچ وجه گیاه را در زمستان هرس نکنید. قبل از هرس نیز به دلیل سمی بودن شیره فیکوس، دستکش دستتان کنید. طریقه درست آن نیز به این گونه است که برگ های پژمرده و پیر و ساقه هایی که خیلی بلند شده است از انتهای هر بند ببرید. توجه کنید که اگر میزان هرس زیاد باشد گیاه شک می شود و رشد آن متوقف می شود. به طور کل در هر بار هرس تنها می توانید 30 درصد آن را هرس کنید.

گلدان مناسب برای نگهداری از فیکوس و نحوه تعویض آن

بهترین گلدان برای نگهداری از فیکوس، گلدانی است که سوراخ هایی در انتهای آن باشد تا آب اضافی را از خود عبور دهد. اندازه گلدان نیز باید کاملا اندازه ریشه باشد. برای اینکه گیاه رشد بهتری داشته باشد باید به محض اینکه ریشه رشد کرد و گلدان کوچک شد آن را عوض کنید. به طور معمول این زمان 2 سال یکبار است. هنگام تعویض گلدان نیز باید مواظب باشید که به ریشه صدمه نزنید. برای جلوگیری از اینکار سعی کنید تعویض خاک و گلدان را با هم انجام دهید. در این صورت شانس آسیب به ریشه فیکوس نیز بسیار کمتر می شود.

روش های مناسب تکثیر و پرورش فیکوس

به طور کلی برای تکثیر فیکوس می توان دو روش را به کار برد. نگهداری از قلمه فیکوس در خاک و تکثیر هوایی ساقه گیاه. در ادامه هر دور روش را توضیح می دهیم. شما می توانید زمانی که تصمیم به پرورش و تکثیر آن گرفتید یکی از این روش ها را که راحت تر است انتخاب کنید.

روش های مناسب تکثیر و پرورش فیکوس

تکثیر از طریق نگهداری از قلمه فیکوس در خاک

قلمه گیری باید اوایل بهار یا اواخر تابستان انجام شود. برای استفاده از این روش باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت طی کنید.:

  • با یک چاقوی تیز یک ساقه از فیکوس را به صورت مورب برش بزنید. به گونه ای که این ساقه تنها یک برگ داشته باشد.
  • برای خارج کردن شیره از ساقه، آن را به مدت 1 ساعت در یک لیوان آب قرار دهید.
  • خاکی با ترکیب کوکوپیت، شن، خاک برگ تهیه کنید و قلمه را در آن بکارید.
  • شرایط و نحوه نگهداری قلمه گیاه فیکوس لیرانا، الاستیکا پس از کاشت به این صورت است که محیط باید مرطوب بوده و دما 25 یا 27 درجه باشد.

 

به کار بردن این روش کمی سخت تر از قلمه گیری است و صبری بیشتری نیز می خواهد. برای بهتر انجام شدن آن مراحل زیر را طی کنید:

  • یک ساقه 30 سانتی متری از گیاه را جدا کنید به طوری که تنها یک برگ داشته باشد.
  • یک شکاف حدود 5 سانتی متری روی ساقه ایجاد کنید و برای اینکه بسته نشود یک خلال دندان لای آن بگذارید.
  • اطراف آن شکاف را به طور کامل به خزه های اسفاگنوم که مرطوب شده است بپوشانید و دور آن را با نخ محکم کنید.
  • دور خزه ها را با پلاستیکی بپوشانید و آن را نیز با نخ محکم کنید.
  • پس از مشاهده ریشه ها خزه ها و پلاستیک را جدا کنید و قسمت انتهایی ساقه را ببرید.
  • ریشه را در خاک مناسب بکارید و تا یک هفته دور ساقه که از خاک بیرون است را با پلاستیک بپوشانید.

 

سایت و اپلیکیشن ملک املاک

مطلب از سایت

javaneban.ir

امیدوارم ازمطالب لذت کافی را برده باشید

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *