توضیحات آگهی

فروش گاوداری شیری و داشتی هشتگرد کرج سندار واماده استفاده امکانات تکمیل

 

مطلب از سایت ملک املاک

صنعت گاوداری شیری و گوشتی:  گاوداری چه به‌صورت صنعتی و یا سنتی ازجمله صنایعی است که در کنار پرورش گاو، از مهم‌ترین تولیدات آن یعنی شیر و گوشت استفاده می‌گردد. در این صنعت 3 مورد بسیار مهم در اولویت است: 1- تعیین نژاد گاو 2- جیره غذایی گاو 3- جایگاه مناسب گاو / که در ادامه به ذکر هرکدام از این موارد می‌پردازیم:

1- تعیین نژاد گاو:  انواع روش‌های پرورش گاو: به‌منظور نوع بهره، ظرفیت تولیدی و عملکرد حیوان، به سه منظور زیر گاو پرورش داده می‌شود:
الف- تولید اسپرم: به‌منظور آبستنی گاوها، کیفیت نسل‌های آینده و اهداف اصلاح نژادی با پرورش گاوهای نری که دارای ذخایر ژنتیکی بالایی هستند اقدام به اسپرم گیری می‌کنند.
ب- پرواربندی گوساله: به‌منظور تأمین گوشت، گوساله‌ها را به مدت 6 الی 9 ماه پروار می‌کنند.
ج- داشتی: گاوها را به‌منظور تولید شیر و یا گوشت برای مدت‌زمان مشخصی پرورش می‌دهند.
به‌منظور دستیابی به گوشت و شیر می‌توان از روش پرورش و نگهداری گاو داشتی و پرواربندی گوساله استفاده نمود. برای نیل به این هدف بایستی از گاوهایی استفاده گردد که در هر یک از زمینه‌های مذکور (گوشت و شیر) دارای استعداد باشند؛ که در زیر به ذکر مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

مهم‌ترین گاوهای نژاد شیری و گوشتی:
•    نژادهای گاو شیری خارجی: مهم‌ترین نژادهای گاو شیری عبارت‌اند از: هلشتاین، جرسی، گرنزی، براون سوئیس، شورت هورن و ایرشایر.
•    نژادهای گاو شیری داخلی: از مهم‌ترین نژادهایی که در داخل برای تولید شیر نگهداری می‌شوند شامل تالشی، دشتیاری، گلپایگانی، نجدی و سرابی است. گرچه گاوهای مذکور دوکاره هستند ولی بیشتر به جهت تولید شیر پرورش داده می‌شوند.
•    مهم‌ترین نژادهای گاو گوشتی: برای این منظور از نژادهای اصیل، دو رگ و بومی استفاده می‌گردد؛ که از نژادهای اصیل پرکاربرد جهت تولید سمینتال، شورت هورن گوشتی، شاروله، هرفورد و لیموزین و نژادهای بومی هم سیستانی را می‌توان نام برد.
در یک واحد گاوداری، در ابتدا دامدار بایستی اهداف تولیدی خود را تعیین کند اگر قصد تولید گوشت را دارد بایستی از نژادهای گوشتی و اگر تولید شیر را مدنظر دارد از نژادهای شیری بهره ببرد؛ که انتخاب نژادی خوب و کارآمد تأثیر بسزایی در موفقیت و پیشرفت یک گاوداری دارد.
منبع:https://newbp.ir/ideh/Daam/gavdari-goshti-va-shiri